GOLF TURİZMİ RAPORU
2010
DÜNYA’DAKİ
DURUM
Dünya üzerinde 119 ülkede toplam 32 bin civarında golf
sahası bulunduğu belirtilmektedir. Bu
sahaların % 60’ı Kuzey Amerika’da, % 20’si Avrupa’da, % 12’si Asya’da
bulunmaktadır.
Tablo 1 : Golf
Sahalarının Dünyadaki Dağılımı
Bölge
|
Golf Sahası Adedi
|
Payı
|
Kuzey Amerika
|
20.000
|
%
60
|
Avrupa
|
6.500
|
%
20
|
Asya
|
4.000
|
%
12
|
Diğer
|
1.500
|
% 8
|
Toplam
|
32.000
|
% 100
|
Kaynak : KPMG
Son yıllarda Dubai ve Çin golf yatırımlarına özel
önem veren ülkelerdir. Şu anda Çin’de, yarısından fazlası son 6 senede inşa
edilmiş, 600’e yakın golf sahası bulunmaktadır.
Golf turizmi,
dünya turizminden 3 kat hızlı büyümektedir (yılda % 10-12 civarında). Bir golf oyuncusunun harcaması da, ortalama bir turistin yaptığı
harcamanın yaklaşık üç katıdır. 2010 yılı itibariyle golf turizminde elde edilen
gelirin 100 milyar $ civarında olduğu tahmin edilmektedir. Bu gelir, 2010
yılında toplam 919 milyar $ olan dünya turizm pastasının yaklaşık % 11’i
kadardır. Golf oynayan genç sayısı hızla artarken, dünya nüfusunun da giderek
yaşlanması ve emekli kesimin hareketli sporlardan daha az aktif sporlara
yönelmesi golfü popüler hale getirmektedir.
AVRUPA’DAKİ
DURUM
Avrupa’da golf sahaları sayısı bakımından ilk üç
ülke sırasıyla İngiltere, Almanya ve Fransa’dır. Avrupa’da her yıl 150-200 yeni
golf sahası inşa edilmektedir.
Tablo 2 : Avrupa
Ülkelerinde Golf Sahası Sayıları
Ülke
|
Golf
Saha Adedi
|
Ülke
|
Golf
Saha Adedi
|
İngiltere
|
1.881
|
Danimarka
|
201
|
Almanya
|
700
|
Hollanda
|
201
|
Fransa
|
574
|
Norveç
|
174
|
İsveç
|
456
|
Finlandiya
|
126
|
İrlanda
|
417
|
Portekiz
|
84
|
İspanya
|
345
|
Diğer
|
1.072
|
İtalya
|
269
|
TOPLAM
|
6.500
|
Kaynak : European Golf Association
(EGA)
Sport Marketing Surveys kuruluşunun yaptığı
çalışmaya göre, Dünya’da toplam 61 milyon kişi golf oynamaktadır. Bu kişilerin
yaklaşık 37 milyonu Amerika’da, 13,6
milyonu Asya’da ve 7 milyonu Avrupa’da bulunmaktadır.
Akdeniz çanağındaki yakın rakiplerimiz olan İspanya
ve Portekiz golf turizminden önemli gelir elde etmektedirler. İspanya’da yılda
3 milyon, Portekiz’de 1 milyon yabancı turist golf oynamaktadır. Golf
turizminden elde edilen gelir İspanya’da 5 milyar Euro (7 milyar $),
Portekiz’de 2 milyar Euro (2,8 milyar $)
civarındadır. Her iki ülkede
de toplam turizm gelirinin yaklaşık %
10’u golften elde edilmektedir.
Akdeniz çanağı dışında kalan Avrupa, Ortadoğu ve
Afrika (EMA) bölgesindeki durumu gösteren bilgiler aşağıdaki gibidir :
Tablo 3 : Akdeniz çanağı dışında kalan Avrupa, Ortadoğu ve
Afrika (EMA) bölgesindeki golf turizmi
ile ilgili bilgiler
Saha Sayısı
|
8.500
|
Golf Oyuncusu
|
6 milyon kişi
|
Golf Turizminden Elde Edilen Gelir
|
52,5 milyar Euro (75 milyar $)
|
İstihdam
|
446 bin kişi
|
Kaynak : KPMG
TÜRKİYE’DE
GOLF TURİZMİ
Türkiye’deki ilk golf kulübü 1895 yılında
Constantinapole Golf Club adıyla Okmeydanı’nda kurulan ve şu an Maslak’ta faaliyetini sürdürmekte
olan İstanbul Golf Kulübü’dür.
1980’lerde Türkiye’de çöküşe uğrayan golf sporu,
1990’lı yılların ortasında bu alanda yapılan yatırımların faaliyete geçmesi ve
federasyonun kurulmasıyla yeniden ivme kazanmıştır. Belek Bölgesi’ndeki
yatırımların başlamasında 1980’li yılların sonlarında o bölgenin turizm alanı
olarak belirlenmesinin etkisi büyüktür.
1994 yılında Türkiye’nin ilk profesyonel golf sahası olan
Klassis Golf & Country Club ile
Belek’teki ilk saha olan National Golf Kulübü hizmete girmiş,
sonrasında 1995 yılında da Türkiye Golf Federasyonu kurulmuştur.
Gerek turizme teşvik yasalarının çıkmış olması gerekse
de Türkiye Golf Federasyonu’nun yürüttüğü çalışmalar sonucunda 2000 yılı
sonrasında golf sektörü önemli gelişmelere ve başarılara imza atmıştır.
Tablo 4 : Türkiye’de Sahası Bulunan Golf Tesisleri (2010)
Golf Tesisi İsmi
|
Golf Sahası Yeri
|
Golf Sahası Adedi
|
|||||
1
|
Istanbul Golf Kulübü
|
Beşiktaş -
İstanbul
|
1
|
||||
2
|
Kemer Golf & Country Club
|
Eyüp -
İstanbul
|
1
|
||||
3
|
Klassis Golf & Country Club
|
Silivri - İstanbul
|
1
|
||||
4
|
Antalya Golf Club
|
Belek - Antalya
|
2
|
||||
5
|
Carya Golf Club
|
Belek - Antalya
|
1
|
||||
6
|
Cornelia Golf Club
|
Belek -
Antalya
|
3
|
||||
7
|
Gloria Golf Resort
|
Belek -
Antalya
|
2
|
||||
8
|
Kaya Eagles
|
Belek -
Antalya
|
1
|
||||
9
|
Lykia Links
|
Manavgat - Antalya
|
1
|
||||
10
|
Papillon Golf Club – The Montgomorie
|
Belek - Antalya
|
1
|
||||
11
|
National Golf Course
|
Belek - Antalya
|
1
|
||||
12
|
Robinson Nobilis
|
Belek - Antalya
|
1
|
||||
13
|
Sueno Golf Club
|
Belek - Antalya
|
2
|
||||
14
|
Tat Golf Courses
|
Belek -
Antalya
|
3
|
||||
15
|
Vitapark Golf Resort
|
Bodrum - Muğla
|
1
|
||||
|
TOPLAM
|
22
|
|||||
2010 sonu itibariyle Antalya Belek’de 10 adet, Antalya
Manavgat’da 1 adet, Muğla Bodrum’da 1 adet ve İstanbul’da 3 adet olmak üzere 18
delikli toplam 15 golf tesisi
faaliyettedir. Bu tesislerden bazılarında 18 delikli iki saha bulunduğundan toplam saha sayısı 22’dir.
10’dan fazla golf tesisi ise yatırım aşamasındadır.
Yatırımlar Antalya ile Bodrum ve Dalaman bölgelerinde yoğunlaşmıştır. Bunların
tamamlanmasıyla birkaç sene içinde golf tesislerinin sayısı 25’i bulacaktır.
2009 yılında yaklaşık 110 bin golf turisti
bölgemizde misafir edildi. Bu sayı 2010 yılında yaklaşık 125 bin olarak
gerçekleşmiştir. Ortalama bir golf turistinin sıradan bir turiste oranla 4 kat
daha fazla para harcadığı düşünüldüğünde 2010 yılında golf turizmi için gelen
turistlerin yaz döneminde gelen 500.000 turiste eşit olduğu görülmektedir.
Türkiye’nin golf turizminden elde ettiği gelir 2010
yılında 350-400 milyon $ olarak tahmin edilmektedir. Bu rakam toplam turizm
gelirimizin ancak % 1,8’i kadardır. İspanya ve Portekiz’de turizm gelirinin %
10’unun golften geldiğini dikkate aldığımızda Türkiye’nin önünde kat etmesi
gereken uzun bir yol olduğu görülmektedir.
Golfcülerin tercihi birbirine yakın değişik golf
sahalarında oynamaktır. O nedenle golfte kümelenme önemlidir. Bünyesinde 10
golf tesisi ve 17 civarında golf sahası bulunan Belek, kümelenme açısından iyi
bir örnektir. Dünyada deniz kenarında golf oynanabilen saha sayısı son derece
azdır. Belek, bu açıdan da önemli bir avantaja sahiptir.
BETUYAB verilerine göre 2010 yılında Belek’teki golf
sahalarında toplam 483 bin oyun
oynanmıştır. Oyuncuların çok büyük bölümü yabancıdır. Yabancılar arasında ise
Almanlar ilk, İngilizler ikinci, İsveç’den gelenler üçüncü sırada yer
almaktadır.
Belek’teki oyun sayılarındaki artış gerçekten
çarpıcıdır. 2000 yılında 121 bin olan oyun sayısı, 2010’da 483 bine
yükselmiştir. 10 yıl içinde yıllık ortalama artış
oranı % 15’dir. Sadece
2010 yılı artışı ise % 10’dur (2009 oyun sayısı 437 bin).
Uluslararası Golf Tur Operatörleri Birliği 2008
yılında Belek’i “Yılın Golf Destinasyonu” ödülüne layık görmüştür. 2012 yılında
ise Dünya Amatör Golf Şampiyonası için Belek’in ev sahipliği yapacak olması
Türk Golf Turizminin Antalya – Belek sahaları ile kendini dünyaya ispat
ettiğini göstermektedir.
Golf oyun sayısının aylara göre dağılımına
baktığımızda ise üçte ikisinin düşük sezonda (Kasım-Nisan arası)
gerçekleştiğini görmekteyiz. Yaz aylarında kendi ülkelerinde golf oynayanlar,
sonbahar ve kış aylarında Belek gibi Akdeniz bölgesinin ılıman iklimini tercih
etmektedirler.
Tablo 5 : Antalya Belek’de Golf Sahalarında Oynanan Oyunların
Aylık Dağılımı (2010)
Aylar
|
Oyun
Sayısı
|
%
Pay
|
Ocak
|
25.647
|
5,3
|
Şubat
|
48.804
|
10,1
|
Mart
|
83.342
|
17,1
|
Nisan
|
58.225
|
12,0
|
Mayıs
|
49.858
|
10,3
|
Haziran
|
14.302
|
2,9
|
Temmuz
|
7.175
|
1,5
|
Ağustos
|
7.072
|
1,4
|
Eylül
|
24.922
|
5,2
|
Ekim
|
67.555
|
14,0
|
Kasım
|
65.741
|
13,6
|
Aralık
|
31,894
|
6,6
|
TOPLAM
|
483.537
|
100,0
|
Kasım – Nisan
|
312.653
|
64,7
|
Mayıs – Ekim
|
170.884
|
35,3
|
|
2010 yılında Belek’teki golf tesislerinde oynanan
oyunların % 64,7’si Kasım-Nisan arasındaki 6 aylık dönemde gerçekleşmiştir.
Bilindiği gibi bu dönem Antalya bölgesinin düşük sezonudur ve birçok konaklama
tesisi de kapalıdır. Golf sahalarına sahip olan bölgelerde konaklama tesisleri genelde
yıl boyu açıktır, buralarda hem doluluk oranları hem de fiyatlar yaz ve kış
dönemleri arasında çok büyük farklılıklar göstermemektedir. Dolayısıyla
yatırımların geri dönüş süreleri kısalmaktadır.
Yapılan araştırmalara göre golf oynamak için Türkiye’ye
gelen turistlerin tercih öncelikleri sırasıyla aşağıdaki gibidir:
1)Konaklama
alanlarının kalitesi ve temizliği
2)Golf
sahalarının kalitesi
3)Hava
/ İklim
4)Güvenlik
5)Golf
oynamanın toplam maliyeti
6)Kaliteli restoranlar
7)Ulaşım
olanakları
8)Doğa
9)Paket turların varlığı
10)Güneşlenme
ve yüzme imkanları
11)Eğlence
ve gece yaşantısı
12)Bölgedeki
diğer spor alternatifleri
13)Alışveriş
imkanları
14)Tarihi
alanlar ve müzeler
Golfçüler arasında
golf tesislerinin kümelendiği ve değişik sahalara kolayca erişebilecekleri
yerlerde tatil evleri veya devre tatiller satın alma eğilimleri de yüksektir.
İspanya ve Portekiz bunun en iyi örnekleridir. Golf sahalarının çevrelerindeki
bu tür yatırımlar, benzerlerinden daha yüksek değer bulmaktadır. Belek’te de bu
tür yatırımları son dönemlerde görmekteyiz. Bodrum, Dalaman, Oymapınar gibi
bölgelerde de artan saha sayısına paralel olarak benzer yatırımların
gerçekleşme ihtimali yükselecektir.
Golfcüler için çeşitlendirilmiş tatiller ayrıca tercih
sebebi olmaktadır. Örneğin; golf tesisleri yakınında bulunan tarih/kültür
varlıkları, sağlık/spa/termal tesisler, marina/yatçılık imkanları, alışveriş ve
eğlence merkezleri golfçüleri cezbetmektedir.
Golf oynayanlar için ulaşım kolaylığı önemli bir
faktördür. Golfcüler tarafından tarifeli ve doğrudan uçuşlar tercih edilmektedir.
Akdeniz ve Ege kıyılarımızdaki golf tesislerimiz özellikle kış aylarında bu
konuda zorluklarla karşılaşmaktadır.
Golfçüler oyun deneyimlerini paylaşan insanlardır. Aktarılan
deneyimler önemli bir referans oluşturmaktadır. İyi ürün ve iyi hizmet kısa
sürede ilgi görmektedir. Tanıtım ve pazarlamada tek bir sahanın şansı azdır,
genellikle 3-4 saha bir arada pazarlanmakta, tarih/spa/alışveriş ve benzeri
gibi diğer turizm ürünleri de bu paketin içinde yer almaktadır.
Golf yatırımları pahalı ve uzun vadeli yatırımları
olduğu için uzun arazi etütlerinden sonra gerçekleştirilmektedir. Ortalama geri
dönüş süresi 4-5 yıl olan golf yatırımları Resort ve Kulüp tipi saha olarak 2
şekilde sınıflandırılmaktadır. İşçilik, makine, bakım, yakıt, elektrik,
sigorta, gübre, ilaç vs. gibi giderler göz önüne alındığında Resort tipi
sahanın 400.000 $ , Kulüp tipi
sahanın ise 300.000 $ yıllık maliyeti vardır.
18 delikli bir golf sahası için minimum 750.000
m2’lik araziye ihtiyaç vardır. Öncelikle bölgenin yeterli su rezervine sahip
olup olmadığı incelikle araştırılmaktadır. Hafif meyilli araziler tercih
edilmekte, toprağın humuslu ve kumlu olması gerekmektedir. Killi ve kayalıklı
arazilerde golf sahası yapımı çok zor ve masraflıdır. Konaklama merkezlerine
maksimum 60 km uzaklıkta olmalıdır.
Türkiye Golf Federasyonu Başkanı Sn.Ahmet Ağaoğlu’na göre
golf sahalarının yıllık su tüketimi İstanbul’da 125-175 bin m3, Belek’te
175-230 bin m3’tür. Buna göre Türkiye’deki tüm sahaların yıllık su tüketimi 4 milyon m3 civarındadır. Golf
sahalarının sulanmasında şebeke suyu değil,
toplanmış dere/çay ve yağmur suları ile arıtılmış atık suları
kullanılmaktadır.
Türkiye’nin yıllık kullanılabilir su miktarı 112
milyar m3’tür. Bunun % 70’i tarımsal sulamada kullanılmakta, % 10’u
içme-kullanma suyu olarak tüketilmekte, % 20’si ise sanayide kullanılmaktadır.
Golf sahalarında tüketilen 4 milyon m3’ün 112 milyar m3 içindeki payı 28 binde
birdir.
Golf sahaları genellikle orman arazileri üzerinde
kurulduğu için eleştirilmektedir. Oysa 2634 sayılı Turizm Teşvik Kanunu’na göre
turizm yatırımcısı kendisine tahsis edilen orman alanının üç katı kadar alanın
ağaçlandırma bedelini ve ağaçlandırılan bu alanın üç yıllık bakım bedelini
Orman Genel Müdürlüğü’ne kanun maddesi ve yönetmelik gereği ödemektedir. Aksi
takdirde yatırımcıya turizm yatırım veya işletme belgesi verilmemektedir.
Diğer yandan golf sahaları, orman yangınlarına karşı
sigorta işlevi görmektedir. Golf sahalarında kullanılan zor yanan yayvan
yapraklı ağaçlar, yanma ısısı yüksek kısa boylu ağaççıklar ve çalılar
yangınlara karşı emniyet alanları oluşturmaktadır. Gerek dünyada, gerekse
ülkemizde yıllar boyunca hiçbir golf sahasında ve çevresinde yangın yaşanmamış
olması tesadüf değildir.
Golf turizminin ekonomik katkıları yanında bedensel
ve ruhsal yönden sağlıklı ve dengeli bir yaşam oluşturmak için golfün ülke
genelinde yayılmasına önem verilmelidir. Bu amaçla belediyelerimizin kamuya
açık golf sahaları yapmaları teşvik edilmelidir. Bu sayede Türkiye’de golf
oynayanların sayısı hızla yükselecektir.
Kültür ve Turizm Bakanlığı ‘nın “Türkiye Turizm
Stratejisi 2023” çalışmasında Türkiye Golf Federasyonu ile birlikte “4 yılda
100 Golf Sahası” projesi geliştirilmiş ve yeni golf sahalarının yapımı için
belli yerler seçilmiştir. Ancak, kümelenme gerçeği göz ardı edilerek
Türkiye’nin değişik bölgelerinde birer ikişer golf sahasının yapımı
öngörülmüştür. Buna karşılık İstanbul, Dalaman, Bodrum, Kuzey Antalya, Manavgat-
Oymapınar, Alanya, Tarsus’ta kümelenme oluşturacak şekilde golf sahaları yapımı
planlanmıştır.
Golf
Turistinin Özellikleri
Araştırmalara göre; bir golf turisti kısa süreli
seyahatlerde 4-7 gün, uzun süreli seyahatlerde 7-14 gün arası konaklama yapmaktadır. Bir
haftalık konaklama sırasında, 3-5 farklı sahada ortalama 4-6 defa golf
oynamaktadır.
KPMG’nin yaptığı bir araştırmaya göre bir golf
turistinin belli bir destinasyonu seçmesindeki etkenler sırası ile aşağıdaki
gibidir :
1)Golf sahalarının kalitesi
2)Paketlerin fiyatı
3)Ulaşım
4)Saha sayısı
5)Konaklama tesislerinin kalitesi
6)İklim
7)Eğlence ve gece hayatı
8)Yerleşik golf kültürü
Bir golf turistinin harcamalarının dağılımı yapılan
araştırmalara göre aşağıdaki gibidir :
Golf : 26 %
Seyahat : 21 %
Konaklama : 20 %
Yiyecek&İçecek : 18 %
Diğerleri : 15 %
Yapılan araştırmalara göre; golf turistleri kısa süreli
seyahatlerde, günlük ortalama 200-250 dolar, yedi gün ve üzeri seyahatlerde ise
günlük ortalama 350 dolar harcama
yapmaktadır.
GOLF
TURİZMİNİN SWOT ANALİZİ
Güçlü Yönler
*Golf sahaları ve konaklama
tesislerinin yüksek kalitesi
*Golf oynama ve konaklama ücretlerinin uygunluğu
*Belek gibi birçok golf sahasının aynı yerde
kümelenmesi
*Avrupa’ya coğrafi yakınlık
*Kış aylarında golf oynamaya uygun iklim
*Golfü de içeren paket turların varlığı
* Zengin doğa ve tarih
*Golf sahalarının denize yakın olması
*Güvenli ortam
|
Zayıf Yönler
*Golf bölgelerine tarifeli ve
doğrudan uçuşların yeterli olmaması
*Golf ve konaklama tesisi dışında eğlence,
restoran, alışveriş gibi imkanların sınırlı olması
*Belek dışında golf tesislerinin sayısal olarak yetersizliği
*Kümelenmeye gidilmeden münferit golf sahalarının
yapımının planlanması
* Türkiye’nin “ucuz tatil ülkesi” imajı
*Golf turizminin ürün olarak yeterince
tanıtılamaması
|
Fırsatlar
*Dünyada golf turizminin hızla büyümesi
*Türkiye’nin golf için son derece uygun arazi ve
iklim şartlarına sahip olması
*Marina / yatçılık, ve kruvaziyer turizminin Doğu
Akdeniz’e doğru kayması
|
Tehditler
*Türkiye’nin coğrafi açıdan nispeten hassas bir
bölgede yer alması
*Türkiye’nin dünya kamuoyunda ülke imajının tam
manasıyla oturmamış olması
* Önyargılar sonucu turizm tahsisleri için açılan
iptal davalarının yetkili mercilerce kabulü.
* Mısır, Tunus, Hırvatistan gibi ülkelerin de golf
sporuna verdikleri önemin giderek artması.
|